Aktuelt
Kritisk til Rafshols dobbeltrolle
Han skal som leder av Jernbaneforum Øst fremsnakke dobbeltsporet, men som ordfører i Råde ta hensyn til innbyggerne som mister gård og grunn. – René Rafshol befinner seg i en skvis, sier lokomotivførernes talsmann på Østfoldbanen, Thor Heine Jakobshaug.
Lokfører: – Jeg opplever det som gammelt og sårbart
Thor Heine Jakobshaug og Linn Laupsa er ikke i tvil. Det håpes og jobbes for dobbeltspor og oppgradering av Østfoldbanen. Helst helt til Göteborg i Sverige.
Lokfører om Østfoldbanen:– Nå har jeg et håp, for nå begynner folk å våkne her
Lokfører Thor Heine Jakobshaug har fått litt mer tro på dobbeltspor til Fredrikstad etter at næringsforeningen, politikerne og flere andre nå har dannet felles front for å lobbe det på plass.
Viktige møter for å etablere viktigheten av dobbeltsporet
Høsten har vært preget av viktige møter og aksjoner for å fremheve betydningen av dobbeltsporet til Fredrikstad. Arbeidet inkluderer dialog med politikere og lokalt næringsliv, markeringer, og en postkortaksjon for å sikre støtte og finansiering. Prosjektet må prioriteres i statsbudsjettet hvert år for å unngå forsinkelser, og med valget i 2025 vil arbeidet for bred politisk enighet fortsette.
Utbyggingen av mer dobbeltspor på Østfoldbanen er kanskje det viktigste samferdselsprosjektet i vårt fylke
Dobbeltsporet mellom Haug og Seut har vært en del av Nasjonal transportplan (NTP) siden 2013. Da var målet at dobbeltsporet til Fredrikstad skulle stå ferdig innen 2024, Sarpsborg i 2026 og Halden innen 2034. Dobbeltsporet ble igjen prioritert i NTP for 2025-2036, men vi er utålmodige på vegne av byen vår, og ja hele regionen vår.
Postkortaksjon for dobbeltspor – med passasjerene som postbud
Onsdag morgen fikk omtrent alle som tok tog med seg postkort – med beskjed om at det gjerne må leveres videre til en stortingspolitiker. Budskapet? Dobbeltspor til Østfold, selvfølgelig.
Østfoldbanen - hva skjer med dobbelsporet?
Når tror FBs Øivind Lågbu at dobbeltsporet til Fredrikstad står klart? Hør podkasten og bli litt smartere.
Endelig står Fredrikstad samlet for å vise sin styrke – det var på høy tid
Mens samferdselsmilliardene rundhåndet blir delt ut til grisgrendte strøk rundt i vårt langstrakte land, står Fredrikstad tafatt med lua i hånda og bivåner det hele.
Denne lokale gjengen skal påvirke rikspolitikerne: – Kampen for prosjekt dobbeltspor til Fredrikstad er i gang
Med 500.000 kroner fra kommunen og en god slump penger fra næringslivet skal denne gjengen sørge for at det blir dobbeltspor til Fredrikstad i 2034.
Det kommer penger: Regner med å bruke 20 millioner på dobbeltsporet til Seut neste år
Regjeringen vil sette av nok penger neste år til å starte planleggingen av dobbeltsporet mellom Haug og Seut, lover samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap). Han regner med å bruke rundt 20 millioner kroner på dette i 2025.
Mobilisering for dobbeltspor til Fredrikstad – målet er å få penger fra Stortinget i 2025
Fredrikstad Næringsforening forbereder en kraftig satsing for å få Stortinget til å sette av penger til planlegging av dobbeltspor fra Råde til Fredrikstad i 2025. Det gjelder å komme i gang så lenge det er flertall på Stortinget.