Aktuelt
Lover 90 millioner til dobbeltspor
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) lover 90 millioner kroner til planlegging av dobbeltsporet Hauk–Seut.
Kjemper for toget: – Det er rett og slett ikke plass
Bedre kapasitet nå, er mantraet når næringsforeningene i Østfold kjemper for nettopp Østfoldbanen. Torsdag morgen aksjonerte de sammen med politikere overfor togpendlere.
Det dummeste vi kan gjøre er å stanse InterCity-utbyggingen
Nettavisen publiserte nylig et langt intervju som ble gjengitt i Fredriksstad Blad, der Jon Hamre fikk uttale seg tilnærmet uimotsagt om norsk utviklingen av jernbane. Saken ga inntrykk av at løsningen på dagens problemer er å bygge jernbane et helt annet sted enn der behovet og utfordringene er størst.
Se, en tverrpolitisk enighet i valgkampen!
Om dobbeltsporet til Sverige kan se ut som en tapt sak foreløpig, holder næringslivet trøkket oppe for å få gjennom andre viktige tiltak på Østfoldbanen.
To spor for fremtida
Et nytt dobbeltspor på Østfoldbanen er mer enn et samferdselsprosjekt – det er et løft for hele regionen.
Jon-Ivar Nygård med ny pris for dobbeltsporet: 19 milliarder
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård har nå nedjustert prisen for jernbaneutbyggingen fra Råde til Fredrikstad fra 23 til 19 milliarder. Omfanget av nødvendige tiltak er redusert, opplyser Nygård.
9 av 10 reisende på Østfoldbanen skal faktisk til eller fra Østfoldbyene
Skal vi virkelig bruke 47 milliarder for å få to minutter kortere reisetid, spør Jonatan Parker i et debattinnlegg.
Bane NOR starter planlegging av dobbeltsporet: Nygård lover byggestart senest i 2030
I juni fikk Bane NOR et oppdrag fra Jernbanedirektoratet om å gjenoppta planleggingen av dobbeltsporet fra Haug til Seut. Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård lover byggestart senest i 2030.
Venstre snur om dobbeltspor – styrker flertallet for utbygging fra Råde til Fredrikstad
I fjor var Venstre ett av partiene på Stortinget som sa nei til dobbeltspor fra Råde til Fredrikstad. Nå vil Venstre sette av penger. Fra før har Ap, Sp, SV og Rødt stilt seg bak. Byggestart blir tidligst i 2028.
Endelig en plan for jernbanen i Østfold!
Det skjer noe viktig i Østfold. For første gang står alle kommuner og stortingsrepresentanter i fylket bak en felles helhetlig plan for utvikling av jernbanen i Østfold. Dette ble klart etter et vedtak i Østfoldrådet nylig. Dette er et stort gjennombrudd, og det fortjener anerkjennelse.
Kortslutning i milliardkrateret
Jon Jacobsen inviterte oss i helgen med ned i «milliardkrateret» i Moss der Bane NOR nå bygger ut ny stasjon og dobbeltspor på Østfoldbanen. Med utfall mot milliardoverskridelser og sprengte tidsrammer, mener Jacobsen at vi bare kan glemme videre utbygging mot Fredrikstad.
Krever helhetlig jernbanesatsing i Østfold
Østfoldrådet står sammen i kampen for en helhetlig statlig jernbanesatsing i, og gjennom, Østfold. I en felles uttalelse peker rådet på flere tiltak som må på plass for sikre et tilgjengelig, effektivt og driftssikkert jernbanetilbud for både folk og næringsliv.
Det er dobbeltspor som betyr noe
– Vi løser ingenting med klattvise små forbedringer – vi må tenke framtidsrettet og helhetlig, mener Thor Heine Jakobshaug.
Nygård lover oppstart for planleggingen av Haug-Seut i år – ikke inngått noen avtale så langt
Bane NOR har ennå ikke inngått noen avtale med Jernbanedirektoratet om oppstart for arbeidet med Haug-Seut. Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) sier at planleggingen skal starte opp i år, uten å sette noen dato.
Fylkesordføreren håper Råde-politikerne snur om dobbeltspor: – Ett år er som å si nei
Fylkesordfører Sindre Martinsen-Evje (Ap) ber Råde-politikerne gjøre en ny vurdering av båndlegging for dobbeltsporet fra Haug til Seut. – Ett års båndlegging er det samme som å si nei. Dobbeltsporet er helt nødvendig for å få et bedre togtilbud til Fredrikstad, Sarpsborg og Halden, sier han.
Nygård sier det er viktig å holde av områder for dobbeltspor: Skal bygge Haug-Seut de neste årene
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) sier at regjeringen har prioritert planlegging og gjennomføring av Haug-Seut i årene 2025–2030. Det er viktig å ha båndlegging i en lengre periode for å realisere dobbeltsporet.
Ber Rafshol trekke seg: – Skadelig!
Aps Siri Martinsen mener Råde-ordfører René Rafshol (H) bør trekke seg som leder for Jernbaneforum Øst når han sier nei til fire års båndlegging for dobbeltsporet fra Haug til Seut. Rafshol avviser kritikken.
Ønsker ikke Råde dobbeltspor?
Mulighetsvinduet for å få finansiert og gjennomført dobbeltspor frem til Seut i Fredrikstad står nå. Da er det ikke anledning til omkamper og spekulasjon i om dobbeltsporet trengs, for det vet vi at det gjør.
Et dobbeltspor for fremtiden – for barna våre og regionen vår
Som Fredrikstadjente som til daglig jobber med utvikling av byen vår, ser jeg stort sett med glede på hvordan den vokser og utvikler seg.
Dobbeltsporet er ikke lenger et spørsmål om hva som er ønskelig utvikling for jernbanen – det er helt nødvendig
Som lokfører på Østfoldbanen, og leder av Lokomotivpersonalets Forening Østfold, kjenner jeg godt til konsekvensene av sårbarheten på dagens jernbane.